Grote wijziging in uitzendarbeid vanaf 1 oktober 2016. Vanaf dan valt namelijk de zgn. ’48-urenregel’ weg. Die regel bepaalde dat een uitzendkantoor de tijd kreeg – tot 48 uren na aanvang van de aanvang van tewerkstelling – om het contract administratief in orde te krijgen.
In de praktijk betekende het echter maar al te vaak dat uitzendkantoren wachtten met het versturen van de arbeidscontracten tot na aanvang van de tewerkstelling. Op die manier was het voor hen nog mogelijk om eventuele (op/over het randje van het legale) wijzigingen in de contracten door te voeren, of het contract zelfs te annuleren. Met de afschaffing van deze regel wordt dan ook de rechtszekerheid van de uitzendkracht vergroot.
Samen met de afschaffing zijn er echter ook een bijkomend mogelijkheid gecreëerd om het contract te ondertekenen: In het verleden kon dit al op 2 manieren:
-
- de klassieke schriftelijke overeenkomst
- een elektronische overeenkomst getekend door middel van een “gekwalificeerde” digitale handtekening. Hiervoor werd gebruik gemaakt van de E-ID
De omslachtige manier van elektronisch ondertekenen zorgde er echter voor dat dit nooit het grote succes werd, waarop de sector nochtans hoopte.
Daarom werd een bijkomende manier ontwikkeld om snel het contract te kunnen ondertekenen, zonder gebruik van de E-ID. Deze zal enkel nog nodig zijn voor de initiële registratie binnen de app of webtoepassing waarvan het uitzendkantoor gebruik maakt. Later is enkel nog een pincode nodig om het contract digitaal te ondertekenen. Dit is mogelijk zowel op pc, tablet als smartphone.
Het is te hopen dat deze nieuwe manier van ondertekenen snel op grote schaal door de uitzendkantoren zal gebruikt worden. De inspanningen van de sectororganisatie, Federgon, doen alvast het beste verhopen.